احلى الاوقات
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

قال الله تعالى ( شهر رمضان الذي أنزل فيه القرآن هدى للناس وبينات من الهدى والفرقان) السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الى جميع اخواني اعضاء هذا المنتدى اهنئكم جميعا بهذا الشهر الفصيل وكل عام وانتم بخير وبالف صحة وعافية وسلامة واتمنى لكم مغفرة ورحمة وع

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

عمر السنفرة ما تشيل الجلد الميت مهما كانت جودتها تعالو شوفو سنفرتي حبيبتي

كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin

المساهمات : 120

عمر السنفرة ما تشيل الجلد الميت مهما كانت جودتها تعالو شوفو سنفرتي حبيبتي  Empty
مُساهمةموضوع: عمر السنفرة ما تشيل الجلد الميت مهما كانت جودتها تعالو شوفو سنفرتي حبيبتي    عمر السنفرة ما تشيل الجلد الميت مهما كانت جودتها تعالو شوفو سنفرتي حبيبتي  I_icon_minitimeالسبت يونيو 30, 2012 2:41 pm

مساء الخير ازيكم كلكم عاملين ايه فالحر الفظيع الشنيع المنيع دى
انا كنت عاوزة اكتب الموضوع دى من زمان بس نهاردة قعدت قعدة حلوة فقسم العناية بالبشرة واستغربت حاجة ان اغلب الفتوكات بيعتمدوا على السنفرة فازالة الخلايا الميتة سواء سنفرة طبيعية زي ليمون وسكر وملح والي زاد غطى زيت زيتون بصراحة انا بستغرب نقطة دي اصل الخلايا الميتة لو كانت عليها طبقة دهن يبقى حتتبت وتنبت اصل طبقة دي بتبقى زي الحاجز و مش حتتشال ومعروف ان الزيت مادة عازلة للماء ومش حتخلي مية توصل لعمق المسامات انما لو طبقة زيت دي تشالت يبقى خلايا دي حتتشال بسهولة وانا بقصد بالدهن الافرازات الدهنية بتاعة الجسم عادي فما بالك بزيت زيتون ونفس الشيئ بخصوص السنفرات الاصطناعية ممكن تشيل نسبة 50 بالمية بس وعن تجربة.
طيب ايه الي بيشيل الخلايا دي من اصولها؟؟؟ وعلى فكرة دي مش جلد ميت وخلاص انما تربة وعرق ودهون وشوائب وقرف ولازم تتشال كويس عشان الجسم يتنفس اصل الحاجات دي بتسد المسامات.
احنا عندنا بالجزائر والمغرب الليفة الخشنة السودة دي بتخلي الجسم احمر وبيبرق وناعم اوي ونظيف جدا الليفة دي بنعمل بيها مرتين ولا مرة فالاسبوع وباقي الايام شاور خفيف كدى وبس وبتخرج بلاوي سودة من الجسم خصوصا لو كان الحمام سخن وفيه بخار وقعدتي مدة كدى تاخدي شاورات من غير ماتسنفري يبقى الجلد دى بيطلع زي الشعيرية اه والله وعشان تدي نتيجة تمام التمام لازم تتشال طبقة دهون الي على الجسم زي ماقلت بالاول يعني تبللي جسم كويس بمية دافية وشوية صابون على ليفة صابون دي ومش صابون مرطب زي دوف وشاور جيل انما صابون ناشف زي صابون كبريت/صابون الغار...وبعدين تشطفي بمية دافية كمان وافركي بليفة كل الجسم وشوفي البلاوي الي حتخرج وبعدين تشطفي وتليفي تاني مرة عشان تتشال كل الشوائب وبعدين اغسلي شعرك عادي ماينفعش يتغسل قبل اصل شمبوان بيطري جسم واحنا مش عاوزين زيوت ومرطبات وبالاخر تشطفي برغوة صابون حلوة ولا شاور بتاعك وتشطفي بمية ساقعة شوفي بياض ونعومة وجسم المورد والنظيف بجد وانا لو ماتحممتش بطريقة دي بحس اني لسه مش تنظفت وبحس بحكة فجسمي واحساس مش حلو ولو جربتي الطريقة دي حترمي كل السنفرات دي وتوفري فلوس كمان ومن رايي سنفرات دي احتياط بس عشان دلع وروقان مرة على مرة انما مش عشان تنظيف

وعلى فكرة دى مش حمام مغربي اصل الحمام المغربي فيه مواد واعشاب وطريقة مخصوص دى حمام عادي بتاع كل اسبوع عشان الجسم يتهوى ويرتاح انما حمام المغربي عنده وقت ومناسبات وكدى
وسلام خير ختام وكل سنة وانتو طيبين وبصحة وعافية وفامن وسلام
الي عجبها الموضوع تقيم وتدعي لي دعوة حلوة والي مش عاجبها تقولي رايها وحنتناقش عادي جدا
دي شوية ملاحظات ضفتها بعد الاستفسارات ويارب تفيدكم

انا عندي شوية ملاحظات بخصوص ليفة الي بقصدها وتقدرا تعرفوا الاصلي:
فيه نوعين
النوع الاول بيبقى عبارة عن طبقة واحدة بس هيا الخامة السوداء الي فوق وبتبقى خفيفة جدا ودي مش بتعمل حاجة خالص ومش بتسنفر صوباع
النوع تاني بيبقى طبقتين طبقة متبطنة من تحت وخامتها كيس خيش ماتستغربوش مش بيجرح البشرة ولا حاجة مهما كانت البشرة حساسة وطبقة الي فوق وبتغطي خيش دى الخامة السوداء الي شايفينها فالصورة بتدي نظافة ونغمومة ولمعان ههههههههههههههه وفيه الي بيغلف الخيش بقماش عادي ومن فوق بيحط طبقة سوداء
يعني لو رحتي تجيبها من العطار افتحيها من جوه وتاكدي ان طبقة الي تحت خيش هيا دي الي بقصدها انا هاين عليها اقوم اقطع ليفتي عشان تشوفوها من جوه
ولو وحدة بشرتها حساسة ممكن تليف براحة وبنعومة عادي برضو حتتنظف
يعني ماتدعكش بالقوة كانها تدعك كرشة وبعدين تقول يخرب بيت الي قالي

بصراحة الوش بسنفره بالسنفرة الاصطناعية عادي انا ماجرتش ماركات كثيرة عشان اقولك بس الي جربتها pond s حلوة جدا وبيبقى وشي نظيف طول الاسبوع انا بسنفر وشي مرة فالاسبوع بس
اصل سنفرة دي ناعمة والوش كمان منطقة حساسة وماينفعش ندعكها بليفة مش زي الجسم
لو انتي مرتاحة على نوع معين للسنفرة كملي معاه ولو عاوزة تشوفي الماركة الي قلت لك عليها احاول اجيب لك صورة
وياريت ماتكتروش من سنفرات طبيبعية الي بتقعد الواحدة تدعك كثير وماسك ناشف اوي والوش كمان ناشف الحاجة دي بتجيب تجاعيد مبكرة عشان كدى برشح سنفرة اصطناعية احسن واكيد الاهتمام بنظافة الوش اليومي وماسكات مغدية مرة على مرة بتنعمه ومش حتحتاجي تسنفريه اكثر من مرة فالاسبوع
ريحة صابونة الكبريت نفاذة مؤقت بس اول ماتشطفيها ريحة حتروح وكمان حتتشطفي بالاخر بشاور ريحته حلوة وومكن ترطبي بحاجة ريحتها حلوة مش حيبقى فيه ريحة
وكام الصابونة دي حتعالج اي حبوب او بثور بالجسم
وانا عارفة ان وصفات لمون وسكر دي من خبيرات بس مش بتنظف كويس صح بتنعم وبعد مابنحس بنعومة دي بنتفكر اننا تنظفنا بس والله الجلد الميت بيبقى بنسبة 80 بالمية انتي جربي سنفري بيها وفمرة سنفري بليفة وشوفي الفرق والله وكمان ليفة دي مش موجودة عند الاجانب الي اخترعو السنفرات والحاجات دي

دعواتكم بقى
https://a7leelaoat.yoo7.com

عمر السنفرة ما تشيل الجلد الميت مهما كانت جودتها تعالو شوفو سنفرتي حبيبتي
صفحة 1 من اصل 1